De zesde stap van het achtvoudige pad: “Dharana”

De afgelopen maanden beschreef ik uitgebreid de eerste vijf stappen van het achtvoudige pad van Patañjali: Yama’s, Niyama’s, Asana’s, Pranayama & Pratyahara. Inmiddels zijn we alweer aangekomen bij stap zes: Dharana, oftewel éénpuntige focus

Het achtvoudige pad in het kort

Het achtvoudige pad is gebaseerd op de Yoga Sutra’s van Patañjali. Deze Sutra’s vormen de basistekst van de klassieke yoga, een van de zes filosofische scholen uit het hindoeïsme. Ze behoren tot de oudste boeken van wijsheid ooit geschreven. Patañjali zet hierin de wetenschap van de yoga op vrij ingewikkelde wijze uiteen. Eenvoudig samengevat vind hij dat yoga allesomvattend is en wil hij dan ook graag de essentie tot één geheel samenvoegen.

Deze onderdelen vormen het achtvoudige pad: 1. Yama’s (onthouding), 2. Niyama’s (zelfonthouding), 3. Asana’s (yogahoudingen), 4. Pranayama (ademhalingsoefeningen), 5. Pratyahara (terugtrekken van de zintuigen), 6. Dharana (focus op 1 punt), 7. Dhyana (meditatie) en 8. Samadhi (eenzijn).

Stap 6: Focus op één punt (Dharana)

De laatste drie stappen van het achtvoudige pad liggen in elkaars verlengde. Hierdoor kan de grens tussen Dharana, Dhyana & Samadhi soms wat vaag zijn. Onthoud altijd dat er geen goed of fout is, omdat het verschilt per persoon en per moment.

Dharana betekent iets in de geest houden, namelijk één ding.In deze zesde stap leer je om te concentreren tot je gedachten stilvallen. Je fixeert hierin je aandacht op één punt waardoor je tot volledige concentratie komt. Dit focuspunt kan bijvoorbeeld de ademhaling zijn, een voorwerp, een visualisatie of een mantra.

Het maakt niet uit wat het is, als het maar werkt voor jou. Door met je volledige aandacht hierbij te blijven en geen aandacht te schenken alle dingen die door je hoofd schieten zul je merken dat afdwalende gedachten kalmeren.

Concentratie is dus het voorstadium van meditatie. Je zintuigen zijn naar binnen gekeerd, je laat je niet afleiden door wat er om je heen gebeurt. Dit is niet eenvoudig omdat de geest van nature meestal versnipperd is. Maar dat wil niet zeggen dat het niet te trainen is.

Een veel gehoorde spreuk onder yogi’s is dan ook:“Practice and all is coming”.

Dat geldt dus niet alleen voor de fysieke Asana’s, maar zeker ook Pranayama, Pratyahara en Dharana. Leg de lat niet te hoog en probeer vrij van oordeel te zijn over het resultaat. Hierbij geldt dat het niet de bestemming is die telt, maar hetgeen je leert op de weg er naar toe.

Meditatie op de mantra ‘AUM’

Graag deel ik deze eenvoudige concentratie techniek met je, die tot diepe meditaties kan leiden. Je kan hiermee de dag bijvoorbeeld ontspannen starten, of je kan er in de avond heel bewust de dag mee afsluiten. Probeer het maar eens!

(uit: Meditaties op de Yoga Sutra’s van Patanjali, Elleke van Kralingen)

Sluit de ogen
Adem rustig en diep in en uit
Ontspan het fysieke lichaam
En zing in stilte of – als je wil- hardop de klank ‘AUM’
Herhaal het in gedachten
Zing en luister met aandacht
Houd het bewustzijn hierop gefocust
en blijf het herhalen
Richt je aandacht op de betekenis
en de betekenis achter de betekenis

Ik ben benieuwd wat het je brengt.

To-be-continued…

In mijn volgende blog lees je meer over de zevende stap op het achtvoudige yoga pad: Dhyana

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © 2019 . All Rights Reserved | Simple Persona by Catch Themes