De derde stap van het achtvoudige pad: “Asana”

In mijn vorige blogs schreef ik uitgebreid over stap 1 en stap 2 van het achtvoudige pad van Patañjali de Yama’s en Niyama’s. In deze blog verkennen we stap 3: de welbekende Asana’s.

Het achtvoudige pad in het kort

Het achtvoudige pad is gebaseerd op de Yoga Sutra’s van Patañjali. Deze Sutra’s vormen de basistekst van de klassieke yoga, een van de zes filosofische scholen uit het hindoeïsme. Ze behoren tot de oudste boeken van wijsheid ooit geschreven. Patañjali zet hierin de wetenschap van de yoga op vrij ingewikkelde wijze uiteen. Eenvoudig samengevat vind hij dat yoga allesomvattend is en wil hij dan ook graag de essentie tot één geheel samenvoegen.

Deze onderdelen vormen het achtvoudige pad:

1. Yama’s (onthouding), 2. Niyama’s (zelfonthouding), 3. Asana (yogahoudingen), 4. Pranayama (ademhalingsoefeningen), 5. Pratyahara (terugtrekken van de zintuigen), 6. Dhahran (focus op 1 punt), 7. Dhyana (meditatie) en 8. Samadhi (eenzijn)

Stap 3: Yogahoudingen (Asana)

We gaan het dit keer dus hebben over de Asana’s, oftewel de houdingen die je beoefent met yoga. Dit is dus maar één stap van het volledige pad. Ik gok dat je dat misschien niet besefte toen je voor de allereerste keer op de yogamat stapte? Ik was me er destijds in ieder geval totaal niet van bewust.

Deze Asana’s zorgen ervoor dat energie vrij in het lichaam kan stromen, waardoor geest, adem, hart en ziel verbonden worden. Hierdoor ontstaat meer lenigheid, gevoel voor evenwicht, uithoudingsvermogen en vitaliteit. Ook hebben zij een positieve werking op psychisch en spiritueel niveau.

Het doel van een asana

Maar het uiteindelijke doel van een Asana is niet om ons lijf in een bepaalde positie te krijgen, maar om zo’n houding een tijd vol te kunnen houden. Het bereid ons hiermee voor op meditatie.

De uitvoering van een asana

Met het uitvoeren van de houdingen kun je de grenzen van je lichaam leren kennen en verder onderzoeken. Dit gebeurt in drie stappen:

1) Beweging ernaartoe
2) In de Asana blijven
3) Beweging naar de volgende houding

Er zijn vier startposities: staand, zittend, liggend en omgekeerd.

De beweging van stap 1 en 3 kan plaatsvinden in (een combinatie van) verschillende lichaamsdelen: armen, hoofd, bovenlichaam en benen. Deze delen kunnen we vooroverbuigen, achteroverbuigen, draaien en zijwaarts bewegen.

Ook de adem wordt hierbij ingezet. Je ademt in om te openen en je ademt uit om te sluiten.  Je kan de adem even vastgehouden, maar je kan er ook voor kiezen een paar tellen helemaal leeg te blijven.

Deze combinatie van adem en beweging maakt samen alle Asana’s. Het totale aantal is eigenlijk oneindig, maar er zijn houdingen die in de meeste yogalessen aan bod zullen komen.

Yogastijlen

Je kunt de Asana’s leren kennen en beoefenen binnen verschillende yogastijlen. Maar hoe kom je er nu achter welke vorm bij jou past? Wanneer je op zoek bent naar rust en ontspanning, dan is Yin Yoga misschien perfect voor je. Wil je juist meer actie waardoor je sterker en fitter wordt, dan is Hatha je wellicht op het lijf geschreven.

Net zoals de vele Asana’s komen er door de populariteit van yoga ook steeds meer nieuwe yogavormen bij, zoals bijvoorbeeld Aerial, Power en zelfs Sup Yoga. Mijn tip: ga gewoon eens op onderzoek uit en ontdek wat het beste bij jou past!

Je kunt hiervoor een yogaschool bij jou in de buurt bezoeken, maar ook kun je online een schat aan informatie en filmpjes vinden waarmee je zelf alvast thuis aan de slag kan. Have fun 🙂

To-be-continued…

In mijn volgende blog lees je meer over de vierde stap op het achtvoudige yoga pad, de Pranayama

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © 2019 . All Rights Reserved | Simple Persona by Catch Themes